آشنایی بیشتر با راه بندهای دندان اره ای
منبع: ماهنامه سیبا شهر
در این مقاله قصد داریم تا از جنبه های مختلفی راه ندهای دندان اره ای را مورد بررسی قرار دهیم .
تامین امنیت
نکته بسیار مهم آن است که این راه بندها در نقاطی نصب شوند که از فواصل به حد کافی دور بتوانند توسط رانندگان دیده شوند نصب چراغ های اخطار دهنده به همراه علائم و تابلوهای هشداری می توانند به رانندگان هشدار دهند و همچنین افراد پیاده را نیز مطلع خواهند ساخت .
سرعت وسایل نقلیه قبل از آن که به این راه بندها برسند می بایست تا حد زیادی کاهش یابد تا از وقوع تصادفات جلوگیری به عمل آید و به علاوه به تجهیزات راه بند نیز خسارتی وارد نیاید برای این کار می توان قبل از مکان راه بندهای دندان اره ای از سرعت گیر استفاده نمود همچنین این سرعت گیرها می توانند عمر یک ره بند را نیز افزایش دهند .
این راه بندها همواره می بایست تحت یک زاویه ۹۰ درجه نسبت به جاده نصب شوند و البته هیچ گاه در نقاط کور دید گوشه ها ، سرپیچ ها نصب نگردند ( به خصوص بعد از یک پیچ که اتومبیل تازه دور زده است مکان بسیار نامناسبی برای نصب این راه بند می باشند )
این راه بند می بایست بر روی یک سطح بتونی کاملا مسطح نصب شوند و تا حد امکان در سطوح سر بالا و یا سراشیبی نصب نشوند تا امکان نفوذجریانات اب به درون این راه بندها وجود نداشته باشد استفاده از آسفالت ، آجرچینی و یا خاک نمی تواند زیرسازی مناسبی برای نصب این راه بندها باشد .اگر قصد استفاده از این راه بندها را در سطحی که زیرسازی مناسبی ندارد داریم می بایست از یک لایه بتن ریزی مناسب برای آن قسمت از سطح جاده استفاده کنیم .
به علاوه برای آن که بتوانیم عملکرد مطمئن و طولانی مدت این راه بند را تضمین نماییم می بایست به طور مرتب این راه بند را از وجود خاک َ سنگ ریزه و دیگر ضایعاتی که ممکن است در بین میله های راه بند گیر کنند پاک کنیم . سهل انگاری کردن در پاک و تمیز نمودن مرتب این راه بندها همواره مهمترین دلیل برای از کار افتادن سیستم متحرک راه بند به شمار می رود . که در نتیجه منجر به عملکرد نامناسب راه بند می شود .
این راه بندها به هیچ وجه برای استفاده در مراکزی همچون ورودی اورژانس بیمارستان ها ، مراکز اضطراری ، و یا جاده هایی که در آن ترافیک زیاد و با سرعت حرکت می کنند توصیه نمی شوند این راه بند تنها برای مراکزی همچون پارکینگ ها توصیه می شود البته در نقاطی که بتوان سرعت اتومبیل ها را تا ۵ مایل در ساعت کاهش داد هم می توان از این راه بند استفاده نمود .
رعایت نکردن هرکدام از موارد توصیه شده در بالا می تواند منجر به وارد آمدن خسارت به اتومبیل ها و یا تجهیزات راه بندها نمود .
پس از نصب این راه بندها بر روی سطح جاده می بایست اکان گذر اتومبیل ها را از روی آنها فراهم کنیم لذا از سیستم های زیر استفاده می کنیم در تصویر بالایی بخش های انتهایی راه بند و در تصویر پایینی بخش های میانی راه بند را می بینید .
پس از بتن ریزی جاده از طرح زیر برای نصب پایه های راه بند درون بتن استفاده می کنیم .در مرحله بعدی راه بند را بر روی پایه های قرار گرفته درون بتن قرار می دهیم . بتن به کار رفته در نصب این راه بند باعث می شود تا راه بند کاملاسرجای خود محکم شده باشد و حرکتی نکند در برش عرضی این راه بند می بایست بتوانیم نصب راه بند را بدین صورت ببینیم . در نهایت و پس از نصب راه بند ، می توانیم تجهیزات اضافی دیگر را از جمله سرعت گیرها ، تابلوهای هشدار دهنده وچراغ های راهنمایی را در مکان نصب راه بند نصب کنیم همچنین چراغ های اخطار دهنده در هنگام باز بودن تیغه ها می بایست روشن باشد . باید بتوانیم حتی به صورت دستی و با استفاده از اهرم های خاص وضعیت تیغه های راه بند را به صورت مطلوب تغییر دهیم .
اگر بخواهیم دوباره به راه بند روی سطح جاده ای اشاره کنیم می بایست گفت که این راه بندها برای نصب سریع و ساده طراحی شده اند در این جا نیز می بایست راه بند بروی یک سطح بتنی مسطح مورد نصب قرار بگیرد ابتدا می بایست طبق شکل زیر قست اصلی راه بند را که شامل تیغه ها است نصب کنیم و سپس به سراغ قسمت های جانبی برویم . قسمت های جانبی را نیز با پیچ ها بلند به درون بتن محکم می کنیم همچنین آنها را به قسمت اصلی راه بند نیز متصل می کنیم .
در نهایت نیز پس از نصب قسمت های دو انتها به سراغ تجهیزات جانبی می رویم تا نصب راه بند کامل گردد در این جا نیز تجهیزات جانبی شامل تابلوهای هشدار دهنده سرعت گیرها و چراغ های راهنمایی است . در این جا نیز امکان کنترل دستی راه بند و تغییر به وضعیت مطلوب وجود دارد .