کنترل تردد (Access Control)
قسمت سوم
در دو شماره گذشته در این بخش مباحث حفاظت و امنتیت و سامانه نظارت تصویری به چاپ رسید . کنترل تردد موضوع این شماره می باشد. کنترل تردد یا دستیابی (Access Control) به معنی تأیید یا عدم تایید دسترسی کاربران به منابع خاص می باشد. کنترل تردد را می توان برای مدیریت منابع فیزیکی ( مثل سالن سینما که تنها دارندگان بلیط مجاز به عبور هستند .) منابع مجازی ( مثل حساب بانکی که افراد محدودی مجاز به برداشت از آن هستند ) یا منابع دیجیتال ( مثل متنی بر روی کامپیوتر که فقط افراد خاصی می توانند آن را بخوانند ) به کاربرد .
دستیابی فیزیکی
دستیابی فیزیکی برای یک فرد، معمولا از طریق پرداخت وجه و یا داشتن مجوز امکان پذیر است . در برخی از مکان ها تردد تنها در یک جهت صورت می گیرد ( ورود یا خروج)، برای کنترل این نوع تردد می توان از نگهبان، دربان ، مسئول کنترل بلیط یا (turnstile) استفاده کرد . همچنین این امکان وجود دارد که در اطراف محل مورد نظر ازنرده استفاده شود . در کنترل تردد می توان مجاز یا غیر مجاز بودن حضور افراد و یا خروج افراد را کنترل نمود ( مثلا کنترل در محل درب فروشگاه ها ) .در امنیت فیزیکی هدف از کنترل ترددمحدود کردن دسترسی افراد به اموال ، ساختمان یا حتی یک اتاق است . کنترل تردد فیزیکی را می توان با استفاده از نیروی انسانی ( نگهبان ، مأمور امنیتی یا مسئول پذیرش ) یا از طریق ابزارهای مکانیکی مثل قفل و کلید یا ابزارهایی با تکنولوژی پیشرفته تر مثل سیستم های کنترل پیاده سازی کرد .
کنترل تردد فیزیکی با مسأله چه کسی ؟ کجا؟ و چه وقت ؟ سر و کار دارد .
سیستم کنترل تردد فیزیکی مشخص می کند که : چه کسی مجاز به ورود یا خروج است ؟ محل های مجاز ورود و خروج کجاست ؟ و این افراد در چه زمانی اجازه تردد دارند؟ انجام این کا در گذشته با استفاده از قفل و کلید انجام می شده است . وقتی دری قفل می شود، تردد افراداز آن در فقط با داشتن کلید امکان پذیر است .
در این سیستم ها کلیدهای مورد استفاده و ورود و خروج افراد ثبت نمی شود و کلید را میتوان به راحتی کپی کرده و در اختیار افراد غیر مجاز قرار داد. در صورت مفقود شدن کلید و یا اتمام مدت اعتبار فرد برای استفاده ازکلید ، باید قفل را تعویض کرد . در کنترل تردد الکترونیکی ، از کامپیوتر برای رفع این نواقص استفاده شده است . در این سیستم ها تعداد زیادی اجازه نامه را می توان جایگزین کلیدهای مکانیکی کرد . اعطای اجازه ورود برای افراد در سیستم های الکترونیکی با ارائه این مجوز یا کارت امکان پذیر است . بعد از صدور اجازه ورود ، درب برای زمان از پیش شده ای باز شده و تردد ثبت میگردد . در صورت عدم صدور اجازه ، در بسته مانده و این صحنه نیز ثبت می شود. در این سیستم می توان درب ورودی را مورد نظارت قرار داده و اگر درب با فشار باز شود و یا گر برای مدت زیادی باز بماند ، آژیر خطر به صدا در می آید .
نحوه کار سیستم کنترل تردد
هنگامی که کارت عبور وارد سیستم کارت خوان می شود ، اطلاعاتی که معمولا به صورت عدد و یا کد است . به مرکز کنترل ارسال می گردد . مرکز کنترل این اطلاعات رابا اطلاعات موجود در پایگاه مقایسه کرده و پس از آن درخواست پذیرفته و یا رد می شود، در طی این فراید اطلاعات مربوط به ورود و خروج نیز ثبت می شود .
چنانچه اجازه ورود داده نشود ، درب همچنان بسته می ماند . اگر بین اطلاعات ورودی و اطلاعات موجوددر پایگاه مطابقت وجود داشته باشد ، مرکز کنترل بر روی یک رله عمل کرده درب باز می شود و همچنین آژیر غیر فعال می گردد . معمولا پذیرفته و یا رد شدندرخواست وورد با چراغ چشمک زن سبز یا قرمز مشخص می شود .
توضیحات بالا به یک سیستم کنترل ساده و ابتدایی مربوط می شود . در این سیستم می توان کنترل تردد را به افراد مختلف واگذار کرد . مثلا اگر فرد ( الف ) اجازه تردد به اتفاقی را داشته ، اما فرد ( ب) این اجازه را نداشته باشد ، فرد ( الف) می تواند این اختیار را به فرد ( ب) واگذار کند . برای جلوگیری از بروز این اتفاق می توان از سیستم تایید دوگانه استفاده کرد . در این نوع سیستم ، علاوه بر کارت و کد ورود ، عامل دوم نیز مورد نیاز است .
عامل دوم می تواند یک پین کد ، یک کارت دیگر ، با ورودی بیومتریک باشد . این عوامل را یم توان به طور کلی به سه دسته دستی ( مثل کارت ) رمز ( مثل پین کد) و مشخصاتی ( مثل ویژگی های بیومتریک ) تقسیم بندی کرد .
بخش های مختلف یک سیستم کنترل تردد
در یک سیستم کنترل تردد نقطه ورود می تواند یک درب ، (turnstile)، ورودی پارکینگ ، آسانساور و … باشد که ورود با استفاده از این سیستم امکان پذیر می شود . معمولا نقطه دسترسی یک درب بوده که این درب ورودی شامل چندین عنصر می باشد . مهمترین بخش آن یک قفل الکترونیکی است . این قفل توسط یک سوئیچ الکترونیکی باز می شود . به جای انجام این کار توسط کاربر ، معمولا از یک ورودی استفاده می شود . این ورودی می تواند یک صفحه کلید ، که باید رمز عبور از طریق آن وارد شودع یک کارت خوان با یک سیستم بیومتریک باشد . کارت خوان به خودی خود درب را باز نمی کند ، بلکه که ورودی را به مرکز کنترل فرستاده و مرکز کنترل در این مورد تصمیمی گیری میکند . برای بررسی وضعیت درب از یک سوئیچ مغناطیسی استفاده می شود . این سوئیچ بی شباهت به آهن ربای درب یخچال یا خودرو نیست . در این سیستم ها معمولا ورود افراد کنترل شده و خروج آنها مورد کنترل قرار نمی گیرد . در جایی که خروج کنترل نمی شود ( خروج آزاد ) ، ابزاری برای درخواست خروج (REX) مورد استفاده قرار می گیرد . این ابزار می تواند یک دگمه و یا آشکار ساز حرکتی باشد . وقتی این دگمه فشار داده و یا حرکتی درجلوی درب تشخیص داده شود ،آژیر غیر فعال شده و در باز می شود . خروج از درب بدون باز کردن الکترونیکی آن ، خروج آزاد نامیده می شود که یک مساله مهم امنیتی است . در حالتی که خروج آزاد مجاز نباشد ، در ب خروجی نیز قفل می شود .
مجوز عبور
مجوز عبور معمولا رمزی ( مثل پین کد) ، دستی ( مثال کارت یا نشانه ورود) و یا مشخصاتی ( مثل ویژگی های بیومتریک ) یا ترکیبی از این ها می باشد . این مجوز می تواند یک کارت ، کلید مجازی یا نوع دیگری از کلیدها باشد . کارت های مختلفی مثل نوارهای مغناطیسی ، بارکد ، ویگند ، بی سیم ها ۱۲۵ کلیو هرتز ، کارت های هوشمند تماسی یا بدون تمس برای این منظور به کار می روند . سیستم های بیومتریک نیز از اثر انگشت ، شناسایی چهره ، شناسایی عنبیه ، شبکیه ، تشخیص صدا و یا شکل وحالت دست ها استفاده می کنند.
تکنولوژی بارکد
بارکد یا کد میله ای ، مجموعه ای از نوارهای روشن و تاریک کنار هم است که توسط یک دستگاه نوری خوانده میشوند . ترتیب و عرض نوارها باتوجه به پروتکل مورد استفاده می شوند . ترتیب و عرض نوارها با توجه به پروتکل های متعددی وجود دارد که رایج ترین آنها کد ۳۹ است . گاه کدهای مربوطه به صورت عددنیز نمایش داده می شوند تا افراد نیز بتوانند آنها را بخوانند .
مزیت این تکنولوژی ارزان بودن و سادگی تولید و استفاده از آن است . اما این مزیت به نوعی عیب این روش نیز به شمار می رود . زیرا سادگی این تکنولوژی موجب آسیب پذیری در برابر سوء استفاده می شود .
از طرف دیگر ، در صورت کثیف بودن و یا لکه دار بود کارت ها ، اطمینان دستگاه کارت خوان کاهش می یابد . برای کاهش ورود افراد غیر مجاز می توان بارکد را با جوهر مشکی چاپ کرد و سپس آن را با یک پوشش قرمز تیره پوشاند . سپس بارکدها را با استفاده از یک دستگاهنوری مجهز به سیستم مادون قرمز کرد . به این ترتیب ، کپی کردن بارکدها با دستگاه کپی دشوار خواهد شد و کدها را نیز می توان به راحتی با استفاده از کامپیوتر تولید کرد .
نوارهای مغناطیسی
نوارهای مغناطیسی متشکل از مجموعه ای از باریکه های اکسیدهای مغناطیسی هستند که بر روی یک کارت چسبانده شده اند.در هر نوار مغناطیسی سه ردیف داده مختلف وجود دارد . معمولا داده های هر ردیف از استانداردهای کدگذاری خاص خود پیروی می کنند، اما می توان استانداردهای دیگر را نیز برای کذگذاری به کاربرد . کارت های مغناطیسی در مقایسه با سایر کارت ها ارزان تر بوده و برنامه نویسی آنها ساده تر است . اگر چه تولید کارت های مغناطیسی از بارکددشتوارتر است ، اما تکنولوژی خواندن داده و کدگذاری آن بر روی ارت مغناطیسی گسترده تر و پیاده سازی آن ساده تر است . در کارت مغناطیسی احتمال خواندن نادرست ، از بین رفتن بخش مغناطیسی و از بین رفتن داده وجود دارد.
کارت های ویگند
این تکنولوژی از سیم های فرومغناطیس به نحوی استفاده کرده که الگوی منحصر به فردی را تشکیل می دهند.
کارت های مجاورت
در کارت های کنترل تردد اولیه ، از اثر ویگند استفاده میشد . در تکنولوژی های جدید ویژگی داده های ویگند نیز حفظ شده است تا این سیستم با سایر سیستم ها سازگار باشد .در اینجا دستگاه های کارت خوان باز هم با نام ویگند شناخته می شوند ، اما دیگراز اثر ویگند در آنها استفاده نمی شوند ، اما دیگراز اثر ویگند ، یک میدان الکتریکی در محدوده ۱ تا ۵ اینچی اطراف خود ایجاد می کند و در کارت ها نیز از یک مدار LC ساده استفاده می شود. وقتی کارت از میدان کارت خوان قرار می گیرد ، سیم پیچ داخل کارت توسط میدان تحریک شده ، سیم پیچ خازنی را شارژ کرده و مدار مجتمع به کار می افتد .
این مدار شماره کارت را به سیم پیچ و از آنجا به کارت خوان می فرستد . سازمان ها می توانند دارای کارت هایی با شماره های یکسان برای خود انتخاب کند و به این ترتیب احتمال ایجاد دو کارت مشابه وجود داشت.
برای مقابله با این مشکل برخی تولید کنندگان از قالبی استفاده کردند که دارای بیش از ۲۶ بیت ویگند است در این قالب ۲۶ بیتی ، بدین ترتیب که بیت اول مشخص زوج و فرد ، بیت های ۲ تا ۹پیش شماره و بیت هی ۱۰ تا ۲۵ شمار کارت را تشکیل می دهند . سایر قالب ها نیز دارای ساختار مشابهی شامل پیش شماره و بیت زوج و فرد جهت بررسی خطا هستند .
کارت های هوشمند
دو نوع کارت هوشمند وجود دارد: کارت هایی که با تماس کار می کنند و کارتهایی که نیازی به تماس ندارند . در هر دو نوع کارت یک روز پردازنده و یک حافظه وجود دارد . کارت های هوشمند از یک نظر با کارت های مجاورت متفاوتند . ریز پردازدندهدر کارت مجاورت فقط یک وظیفه دارد : ارسال اطلاعات کارت به کارت خوان . پردازنده کارت هوشمند دارای سیستم عامل بوده و می تواند کاربردهای مختلفی از قبیل کارت خرید ، پیش پرداخت ، کارت عضویت و کارت کنترل خرید ، پیش پرداخت ، کارت عضویت و کارت کنترل تردد را پاسخگو باشد . تفاوت دو نوع کارت گفته شده در نحوه برقراری ارتباط کارت با سیستم بیرونی است .
کارت هوشمند تماسی دارای ۸ نقطه تماس جهت انتقال اطلاعات به کارت خوان است . کارت هوشمند بدون تماس از سیستم ارتباط رادیویی مشابه کارت های مجاورت استفاده می کند با این تفاوت که باند فرکانسی در اینجا متفاوت است . در سیستم کارت های هوشمند ، می توان اطلاعات مربوط به کاربر را بر روی کارت ذخیره کرد و نیازی به استفاده از حافظه مرکز کنترل نیست .
پین کد
پین کد ( Personal identification number) یا شماره شناسایی شخصی ،عددی است که همانند رمز عمل می کند . این عدد معملا شامل ۴ تا ۸ رقم است . هر چه تعداد ارقام کمتر باشد ، حدس زدن آن ساده تر بوده و هر چه تعداد آن بیشتر شود ، به خاطر سپردن آن سخت تر می شود . مزیت پین کد در این است که احتمال از بین رفتن و گم شدن آن وجود ندارد و عیب بارز این روش احتمالی فراموشی کدها و امکان سو استفاده توسط افراد دیگر است . امنیت پین کد از بارکد و کارت مغناطیسی کمتر است .
امنیت کامپیوتری
در بخش کامپیوتری کنترل تردد ، قسمت های مختلفی از جمله : بررسی اعبتار ، صدور ، مجوز و بازبینی و فعال است . همنین ابزارهای فیزیکی مثل اسکنرها ، قفل های مکانیکی ، مسیرهای مخفی ، امضای الکترونیکی ، کدگذاری ، موانع خاص ، و بخش نظارت نیز در این سیتم ها به کار گرفته می شوند . در تمام مدل های کنترل بردد ، به اجزای دارای حرکت subject و اجزایی که منابع کنترلی را تشکیل می دهند object گفته میشود . درنرم افزارها این دو جزء مورد توجه قرار گرفته و کاربر انسانی تنها از طریق نرم افزار می تواند بر سیستم تاثیر بگذارد .
تکنیک های کنترل تردد
تکنیک های کنترل تردد به دو دسته اختیاری و غیر اختیاری تقسیم می شوند . سه مدل رایج در این زمین عبارتند از کنترل تردد اختیاری یا DAC ، کنترل تردد اجباری یا MAC و کنترل تردد قاعده محور یا RBAC است . دو مدل آخر جزء دسته غیر اختیاری هستند . در مدل های کنترل تردد اختیاری ، که دارای object هستند دو مفهوم مهم عبارتند از :
– در دست داشتن فایل ها و داده ها
– امکان و اجازه دسترسی
در کنترل تردد اجباری ، سیاست کنترلی توسط سیستم مشخص می شود . این نوعت کنترل تردد در سیستم های چند لایه که دارای داده های حساس هستند مثل سیستم های دولتی یا نظامی به کار می رود . در اینجا برای تمام subject هامیزان حساسیت و نیز ورود و خروج داده می شود . در کنترل قاعده محور نیزسیاست کنترلی توس سیستم مشخص می شود . در کنترل اجباری کاربرها اجازه دارنددسترسی به منابع خود را تعریف کنند ، اما در کنترل قاعده محور چنین اجازه ای داده نمی شود . در این کنترل قواعدی وجود دارد :
۱- هر subject تنها در صورتی می تواند وارد عمل شود که انتخاب شده و قاعده ای به آن تخصیص داده شده باشد .
۲- قاعده فعال یک subject باید مورد تأیید قرار گیرد .
۳- یک subject تنها در صورتی می تواند عملیاتی را انجام دهد که این عملیات مورد تایید قرار گرفته باشد .
ارتباطات
در ارتباطات و مخابرات کنترل تردد معمولا با مفاهیم زیر تعریف میشود :
۱- تکنیکی که برای تایید و یا عدم تأیید و یا عدم تأیید اجاره جهت دستیابی به سیستم مورد استفاده قرار می گیرد .
۲- تکنیکی که برای تعریف و محدود کردن دستیابی افراد به برنامه ها و به دست آوردن داده ها و یا وارد کردن داده ها در پایگاه استفاده میشود .
۳- عملی که کنترل کننده میتواند منابع سیستم را به درخواست کاربرهای مختلف در اختیارشان قرار دهد .
تقسیم بندی انواع سامانه های هوشمند الکترونیکی حفاظت پیرامونی :
این سامانه های حفاظتی را به جهت نوع کاربری به دو دسته زیر می توان تقسیم کرد :
۱- سامانه های با کاربری محیط داخل (Indoor) :
این سامانه ها برای شناسایی هر گونه نفوذ به داخل ساختمان یا ناحیه مشخصی ازساختمان به کار می روند بسته به نوع آشکارسازی دسته بندی زیر را می توان برای اینگونه سنسورها داشت :
۱-۱) تشخیص نفوذ به قسمتی از یک ساختمان مثل درب ، پنجره ، هواکش ، سقف ، پشت بام، دیوار .
۱-۲) تشخیص حرکت داخل ساختمان مثل راهرو ، هال
۱-۳) تشخیص یک شی از نظر لمس ، حرکت یا جا به جایی آن
۲- سامانه های محیط خارج (Outdoor) :
این سامانه های برای تشخیص نفوذ پیرامون یک مجموعه به کار می روند . غالبا در فضای آزاد مانند فنس ها ، حصار و یا اطراف ساختمان های بزرگ نصب می گردند. به دلیل مرتبط بودن بحث ما با این گونه سامانه ها لازم است، جهت توانایی در تجزیه و تحلیل سامانه های مذکور ابتدا ساختاری کلی از این سامانه ها را مورد بررسی قرار دهیم .
سامانه های کنترل تردد افراد و خودروها :
یکی از مهمترین راهکارها جهت مقابله با تهدید نفوذ به یک مجموعه ایمن کردی وورودی ها های یک مرکز امنیتی به صورت محسوس و یا غیر محسوس توسط کنترل افراد و خودروهایی می باشد که قصد تردد در محل مورد نظر را خواهند داشت . پاسخگویی به این نیاز اساسی را می توان بانصب تجهیزات کنترل تردد در میادی ووردی مهم برآورده نمود . اساس عملکرد سامانه های کنترل تردد تردد بر شناسایی افراد و یا خودروهایی می باشد که قبلا توسط مسئول حراست مجموعه مجوز تردد به محل مورد نظر را پیدا کرده اند . متداولترین روش در شناسایی افراد و خودروها استفاده از کارتهای ترددی می باشد که حاوی اطلاعات که شده شخص مجاز به تردد در محل می باشد . به کمک این کارت های تردد ، شخص مورد نظر با توجه به دسترسی که توسط مسئول حفاظت محل داده شده اسشت می تواند در اماکن از قبل تعریف شده تردد نماید.
اجزای یک سامانه کنترل تردد :
سیستم کنترل تردد از اجرای مختلفی تشکیل یافته است که این اجزا بسته به گستردگی پروژه ممکن است تغییر یابد ولی بطور کلی از موارد مطروح در ذیل خارج نمی باشند .
۱- کارت
۲- کارت خوان
۳- کارت خوان خودرویی
۴- کنترلر
۵- راه بند
۶- حسگر ، آرام بند، قفل برقی
۷- دوربینهای مداربسته
۸- نرم افزار
سیستم مدیریت:
یک سیستم کنترل تردد گسترده نیاز به بخش های مختلف مدیریت دارد . اطلاعاتی که از کارت خوان ها و کنترل کننده های مرتبط با آنها جمع آوری می شوند توسط ارتباط شبکه به یک سری ایستگاه کاری منتقل می وشند . در این ایستگاه ها برخی از دستورات و فرامین مدیریتی قابل اجرا می باشند.در سطح بالاتر یک سرور اصلی نقش مدیریت کل مجموعه سیستم تردد را بر عهده دارد .
موانع :
جهت جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به مجوعه از موانعی همچون انواع گیت های نفری ( سه شاخه ، شیشه ای و … ) راهبندها ، دربهای شیشه ای مجهز به چشم الکترونیک و … استفاده می گردد .
گیت های گردان :
Turnstile :
یا گیت های گردان طی سالیان گذشته چه در کاربرد و چه در طراحی دستخوش تغییرات بسیاری بوده اند . سازمان ها و فرودگاه های مختلف برای ایجاد محیط ایمن جهت کارمندان خود ، از راه کارهای امنیتی متفاوتی بهره می برند .
یکی از معیارهای مهم در انتخاب این گونه راه کارها ایجاد شرایطی استکه طی آن آسایش مراجعین نیز مد نظر گرفته شود . امروزه گیت های گردان سنتی سه بازویی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و مصرف کنندگان با تنوع بسیاری در انتخاب گیت های گردان مواجه هستند .
بر اساس میزان امنیت مورد نیاز ، انعطاف معماری و سرعت تردد مورد نیاز جهت وورد افراد ، گیت های گردان مختلفی قابل انتخاب هستند.
گیت های گردان :
گیت های گردان نیم قد :
گیت های گردان نیم قد دارای سرعت ورود و خروج مناسبی هستند و اغلب در ورودی های عمومی با سطح امنیت پایین نصب می شوند ، زیرا فرد متجاوز می تواند از روی آن بپرد و وارد محیط حفاظت شده گردد .
این مدل از حلاظ زیبایی چندان مورد توجه نیست ، اما امروزه با استفاده از موارد مدرنی همچون شیشه ، فولاد ضد زنگ ، مرمر و چوب بر روی زیباتر ساختن این وسیله پیشرفت هایی شکل گرفته است .
به شکل خلاصه می توان چنین عنوان کرد مدل نیم قد در ورودی های عمومی که به سطح امنیتی پایینی نیاز دارندو پارامتر زیبایی نیز چندان اهمیتی نداردقابل استفاده می باشد .
گیت های گردان تمام قد :
گیت گردان تمام قد نسبت به نمونه نیم قد از سطح امنیت بالایی بهره می برد ، زیرا دیگر نیمی توان از روی آن پرید و یا از زیر آن رد شد . از آنجا که این سیستم نیاز به نظارت انسانی ندارد ، با حذف نگهبان باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود ، اما از طرف دیگر این سیستم باعث کاهش سرعت تردد شده و از لحاظ زیبایی نیز از ظاهر نامطلوب تری نسبت به نوع نیم قد برخوردار است . به همین خاطر این سیستم ها اغلب در ورودی هایی که نیاز به سطح امنیت بالاتری دارند و ورودی اصلی نمی باشند استفاده می شوند. گیت های گردان تمام قد بر خلاف نمونه های نیم قد گزینه های مناسبی جهت محیط های صنعتی و اقتصادی که نیاز به امنیت بالاتری دارند ، می باشند . درچنین ساختمانهایی بیش از ظاهر به صرفه جویی در هزینه ی نگهبان توجه می شود . در این مدل نیز همچون مدل نیم قد تلاش شده است تا با استفاده از ساختارهای مدرن به زیبایی آن کمک شود .
اتاقکهای امنیتی :
پس از بررسی گیت های گردان تمام قد به اتاقک های امنیتی می رسیم . این اتاقک ها بالاترین سطح امنیتی را فراهم می آورند ، زیرا هویت افراد را پیش از ورود مورد بررسی قرار می دهند. پس از آنکه هر فرد وارد اتاقک امنیتی می شود ، از طریق سیستم های مختلف همچون فلز یاب بررسی می شود ، از طریق سیستم های مختلف همچون فلزیاب بررسی می شود که آیا تجهیزات ممنوعه ای همچون اسلحه یا موارد مشابه به همراه دارد یا خیر . امنیت بالای این اتاقک ها آنها را ایده آل جهت استفاده از ورودی های فرودگاه ها ، محیط های نظامی و صنایع حساس کرده است . افراد غیر مجاز قادر به عبور از این اتاقک ها نخواهند بود . این اتاق ها از زیبایی قابل قبولی برخوردارند ، با این وجود از لحاظ اقتصادر گران بوده و سرعت تردد پایین تری نسبت به اکثر سیستم های دیگر دارند ، با توجه به آنکه در این اتاقک ها از سیستم های پیشرفته ای استفاده می شود ، هزینه نگهداری آنها بالااست . بطور کلی می توان چنین عنوان کرد که اتاقک های امنیتی مناسبت جهت اماکنی باسطح امنیتی بالاو حجم ترافیک پایین می باشند :
گیت های نوری :
گیت های گردان نوری دقیق ترین فرم گیت های گردان می باشند در این سیستم ها بین ستون های ووردی بجای حصارهای فیزیکی از اشعه ی مادون قرمز استفاده می شود . سطح امنیتی این محصول در حد سطح امنیتی گیت های گردان نیم قد می باشد ، به همین خاطر قابل استفاده در ورودی های دارای نگهبان است . در شرایطی که هنگام وورد تخلفی از افراد صورت گیرد . نگهبان باید وارد عمل شود و مساله را بررسی کند. از آنجا که در این سیستم ها حصار فیزیکی حذف شده است ، سرعت تردد بسیار بالاتر از نمونه های دیگر است . بصورت میانگین سرعت تردد این مدل ها یک نفر در ثانیه می باشد . به واسطه ی عدم وجود هیچ گونه سیستم از لحاظ ظاهری نیز اشکالی در منظره ورودی ساختمان ایجاد نمی کند ، بعلاوه هزینه هزینه نگهداری این سیستم پایین می باشد .
بطور کلی گیت های گردان نوری جهت محیط هایی که دارای نگهبان بوده و میزان تردد بالایی دارند و نیازمند سطح امنیت پایین تری می باشند، مناسبت هستند .
اسید گیت ها :
اسپید گیت ها نمونه ی پیشرفته ی گیت های گردا نیم قد می باشند . این سیستم ها تمام مزایای گیت هایگردان نیم قد و نوری را دارا بوده و از ظاهری زیبا و سطح امنیتی بالایی برخوردارند . به همین خاطر در زمره ی مقبول ترین سیستم های کنترل ورودی قرار گرفته اند . اسپیدگیت ها گزینه های مناسبی جهت ورودی های دارای نگهبان جهت افزایش سطح امنیتی می باشند .
سرعت تردد و ظاهر این سیستم ها قابل قبول است .
اسپید گیت ها اغلب در دو حالت کار می کنند :
در حالت عادی باز و یا در حالت عادی بسته ، انتخاب این دو حالت با توجه به شرایط امنیتی مورد نیاز و طراحی ساختمان استفاده می شود . به واسطه ی تمایل مدیران ساختمان جهت داشتن ظاهری زیبا و سطح امنیت بالاتر در ورودی ساختمان ها ، بازار اسپید گیت ها رشد گسترده ای داشته و پیش بینی می شود که در آینده نیز این رشد ادامه پیدا کند . اسپید گتیت های قدیمی به واسطه ی عملکرد دو طرفه دارای میزان خطای بالایی بودند ، اما در نمونه های جدید این مشکل رفع شده است . ساختار اسپید گیت های قدیم شامل دو اشعه ی مادون قرمز بود که به واسطه یک PLC کنترل می شدند . برای تعیین ورود یا خروج از ترکیب قطع شدن اشعه ی اول و دوم استفاده می شود .
کنترل تردد خودرویی :
همانطور که در عکس ذیل مشاهده می نمائید ، با نصب یک کارت بر روی شیشه خودرو ، امکان کنترل دسترسی را برای کارتخوان مخصوص خودرویی به گونه فراهم می نمائیم تا در ساعت های مجاز از مبادی مجاز ، این خودرو قادر به تردد باشد .
در این روش تنها اصالت خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد ،لذا در صورت نیاز به ارزیابی مضاعف خودرو با راننده لازم است . در روش دوم از کارت های با برد موثر کوتاه استفاده می گردد . بدین ترتیب که راننده خودرو همانطور که در عکس ذیل مشاهده می نمائید با نشان دادن کارت به کارتخوان صحت دسترسی خود را به ناحیه مورد نظر استعلام می نماید .
ادامه دارد …